Monday, October 8, 2018

RUMUSAN MINGGU PERTAMA DAN KEDUA



RUMUSAN MINGGU PERTAMA DAN KEDUA KURSUS APLIKASI DAN PEMBANGUNAN KURIKULUM DAN REKABENTUK PENGAJARAN (PQI 6004)


Kredit gambar kepada  Sekolah Tinggi East End , Portland.

Dua sesi kelas telah selesai, kami didedahkan dengan asas pengenalan kurikulum, 3 tahap pengenalan kurikulum dan 6 pengertian yang disepakati bersama oleh ahli falsafah. 


Pinar pada tahun 1974 menyatakan bahawa kurikulum berasal dari perkataan "currere" dari perkataan Latin yang memberikan definisi kemuncak  kepada sesuatu perlumbaan kerana dikatanya perkataan tersebut juga diambil bersempena dengan perlumbaan kuda "racecourse" (Marsh,2009). 
Kurikulum juga mempunyai 3 tahap pelaksanaannya yang tersendiri. Analoginya seperti ini:


(Sumber: Google)


Kurikulum dalam sistem pendidikan  bagi sesebuah institusi dapatdilaksanakan sepenuhnya dengan hasil kerjasama dari peringkat "Planning" iaitu bahagian pengurusan dan penyediaan kurikulum yang dipertanggungjawabkan yang diumpamakan seperti akar bagi sesebuah pokok , "Enacted Curriculum " iaitu bahagian pelaksaan dan individu yang telibat untuk menilai kurikulum secara professional dan "Experienced Curriculum" merujuk kepada hasil dapatan sebenar setelah sesuatu kurikulum itu dilaksanakan.



(Sumber: Nota Kuliah dari Dr. Dorothy Dewit, UM)

Terdapat 6 definisi kurikulum yang dibincangkan iaitu:


Dan kesemua maksud bagi kurikulum tersebut mempunyai pro dan kontranya tersendiri. Saya lebih tertarik kepada definisi ketiga kerana ianya begitu dekat dengan Sistem Pendidikan di Malaysia. Pada pandangan peribadi saya, kurikulum ialah satu dokumen terancang yang mengandungi ideologi dan teknik pengajaran dan pembelajaran yang disediakan oleh pihak yang bertanggungjawab.


Kurikulum di Malaysia menggunakan istilah definisi ini kerana kurikulum kita telah digubal dan dirancang dengan teliti oleh Bahagian Pengurusan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia. Kurikulum yang dirancang sememangnya dirangka dengan teliti termasuklah mencadangkan aktiviti yang menarik kepada guru-guru dan tenaga pengajar dalam usaha untuk mencapai elemen dan objektif Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang memfokuskan kelahiran modal insan yang seimbang dari segi Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial. Nilai-nilai murni turut diselitkan dalam setiap rancangan pengajaran dan pembelajaran.

Dr Dorothy juga ada memberikan kepada kami 2 bahan secara dalam talian untuk bacaan kami

1. Article 1
2. Article 2

Kurikulum yang sebenar ialah kurikulum yang mampu mempersiapkan seseorang pelajar itu dengan cabaran yang bakal dilaluinya pada masa akan datang. Kurikulum yang dipelajari hendaklah mempunyai kegunaannya yang tersendiri bergantung kepada golongan sasar. Melalui hasil pembacaan artikel terbabit, jelas dinyatakan perbezaan pada peringkat kurikulum yang berbeza.

Ada juga Kurikulum di negara lain yang boleh kita contohi dan beradaptasi. Antaranya Singapura, Brunei dan Kemboja yang menggariskan pelaksanaan kurikulum dan pengalaman pembelajaran yang berbeza.

sebagai contoh, pembelajaran di singapura disini (sila lihat video yang dilampirkan) mahupun di sini untuk mengetahui bidang tugas perkembangan profession pengantar kurikulum Negara Brunei.

Sebagai seorang bakal guru dan kakitangan awam, wawasan dan impian anak muda generasi baharu perlu kita fikirkan, justeru elemen kurikulum turut diberi keutamaan dari segi penyampaian, cara pedagoginya dan perlaksanaannya mengikut keperluan dan kehendak semasa tanpa lari dari kurikulum yang dipertanggungjawabkan.

dek kerana itu saya beranggapan:




Poster yang Dr Dorothy minta kami siapkan amat bermakna. Nampak mudah dalam rekabentuk instruksionalnya namun mendalam maksudnya. Kami diberi peluang untuk menggunakan Aplikasi Canva. Pada awalnya agak janggal bagi kami, namun berkat tunjuk ajar dari Dr dan kawan-kawan, sebuah karya ini dapat saya hasilkan..


TERIMA KASIH KALIAN 💖💖 










No comments:

Post a Comment

REFLEKSI MINGGU KEDUA BELAS

RUMUSAN Alhamdulillah, syukur pada Tuhan..Kami telah berjaya menyelesaikan tugasan tugasan yang diberikan dengan jayanya.. Jujur...